Handelingsgericht werken is erop gericht de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle studenten te verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de studenten. Na inventarisatie van de onderwijsbehoeften kan het onderwijs worden afgestemd.
Over HGW is veel geschreven en te vinden op internet. Hieronder geven we een korte introductie op het gedachtengoed.
Kenmerken
De HGW-cyclus
Deze cyclus kent vier fasen:
- Signaleren. Onder andere het signaleren van studenten die extra begeleiding nodig hebben
- Analyseren. Hieronder valt het benoemen van de onderwijsbehoeften van studenten.
- Plannen. De studenten met vergelijkbare onderwijsbehoeften clusteren en een groepsplan opstellen.
- Realiseren. Het groepsplan in de praktijk uitvoeren.
HGW pleit voor handelingsplannen die uitgaan van de zeven principes. Elk handelingsplan kent tenminste de volgende vijf concrete onderdelen: beginsituatie, inhoud, organisatie, termijn, betrokkenen en evaluatie. Aan de hand van deze vijf aspecten worden de afspraken over de aanpak van de student opgeschreven.
De HGW aanpak is in eerste instantie ontwikkeld voor het basisonderwijs, maar wordt doorontwikkeld voor het VO en MBO.