Groepsproces van Tuckman
Fase 1: Forming
Oriëntatiefase: De studenten hebben een afwachtende houding, zijn onzeker en hebben behoefte aan sturing van hun begeleider.
Van belang in deze fase: Vertrouwen tussen de teamleden ontwikkelen.
Uitdaging in deze fase: Delen wat ieders individuele kwaliteiten en zwakke punten zijn.
Werkvormen: Kennismakingsspelletjes en luchtige samenwerkingsopdrachten.
Fase 2: Storming
Conflict hanteren:De studenten tasten af. De groep wordt onrustig, zet zich af en gaat de begeleider uitproberen.
Van belang in deze fase: Sta open voor de mening van de studenten en blijf hierover praten. Pak conflicten aan.
Uitdaging in deze fase: Constructief met conflicten om blijven gaan.
Werkvormen: Samenwerkingsopdracht waarbij verschillende talenten gebruikt worden.
Fase 3: Norming
Normen stellen: De studenten leggen zich neer bij bepaalde groepsgewoonten. Er ontstaat een ontspannen groep waar men vertrouwen in elkaar heeft. Het wij-gevoel neemt toe.
Van belang in deze fase: Zorg ervoor dat iedere student kan zeggen wat hij of zij wil.
Uitdaging in deze fase: De studenten laten inzien dat je als onderdeel van een team niet volledig je zin kan krijgen.
Werkvormen: Stimuleren van feedback; elkaar complimenten geven.
Fase 4: Performing
Integreren: Studenten kennen en accepteren elkaars sterke en zwakke kanten. Iedereen heeft zijn of haar rol binnen de groep.
Van belang in deze fase: Betrek de student bij het nemen van beslissingen en ondersteun initiatieven.
Uitdaging in deze fase: Elkaar verantwoordelijk houden en elkaar aanspreken op gedrag.
Werkvorm: Groepsopdracht, zoals een gezamenlijke poster maken.
Bij elke fase geldt: doe wat je zegt.
Meer lezen en zien?
- Video wijleren.nl: wat is groepsdynamica
https://www.youtube.com/watch?time_continue=93&v=lEPb3EBrh4g - Video VIS trainingen; teamfasen
https://www.youtube.com/watch?v=cXIzeziCczg - Tuckman: https://agilescrumgroup.nl/tuckman/